پروین پورکرمانیان؛ ساناز شفیعی؛ مریم حائری نسب
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 267-288
چکیده
هدف: به دلیل افزایش فشارهای زیستمحیطی، نوآوری سبز به یکی از ابزارهای استراتژیک مهم در جهت توسعه پایدار در صنایع تبدیل شده است. نوآوری میتواند باعث رشد توان رقابتی، افزایش بهرهوری و ثروت اقتصادی کشورها شود. همچنین به کاهش ضایعات و آسیبهای زیستمحیطی زمین، ارایه محصولات و خدمات بهتر و با قیمت مناسبتر و ایجاد شغل مناسب برای ...
بیشتر
هدف: به دلیل افزایش فشارهای زیستمحیطی، نوآوری سبز به یکی از ابزارهای استراتژیک مهم در جهت توسعه پایدار در صنایع تبدیل شده است. نوآوری میتواند باعث رشد توان رقابتی، افزایش بهرهوری و ثروت اقتصادی کشورها شود. همچنین به کاهش ضایعات و آسیبهای زیستمحیطی زمین، ارایه محصولات و خدمات بهتر و با قیمت مناسبتر و ایجاد شغل مناسب برای افراد کمک کند.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شیوههای نوآوری سبز بر توان رقابتی صورت گرفته است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و بر مبنای روش از پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری موردنظر، کارکنان شرکت عارف دارو اصفهان میباشد. نمونه آماری این پژوهش 92 نفر از کارکنان این شرکت با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس برآورد شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که پیش از توزیع، روایی آن از طرق روایی محتوی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است.یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده، نوآوری سبز در طراحی بر توان رقابتی شرکت عارف دارو تاثیر دارد. بر این اساس و با توجه به فشارهای اجتماعی و نهادهای مردمی و همچنین دولتها، شرکتها بایستی نوآوری سبز را در سازمان تقویت نمایند و بر آن تمرکز ویژهای نمایند.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به فشارهای اجتماعی و نهادهای مردمی و همچنین دولتها، شرکتها بایستی نوآوری سبز را در سازمان تقویت نمایند و بر آن تمرکز ویژهای نمایند و برای پیشرفت پایدار و کسب مزیت رقابتی بر سبز بودن بهعنوان یک ویژگی موثر تمرکز نمایند. هدف این مطالعه پر کردن شکاف تحقیقاتی در مورد تاثیر نوآوری سبز و توان رقابتی در بازار در حال ظهور است.